Geestelijke eenheid - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Jordanie2017 - WaarBenJij.nu Geestelijke eenheid - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Jordanie2017 - WaarBenJij.nu

Geestelijke eenheid

Door: Jurjen Procee

07 Augustus 2017 | Jordanië, Amman

Zondagochtend bezochten we het kantoor van Hope and Trust. De organisatie wordt geleid door Lorna die verbonden is aan Interserve. We kregen een indrukwekkende presentatie over deze organisatie die is ontstaan vanuit een Bijbelstudiegroep en nu is uitgegroeid tot een bijzondere bediening! Hope and Trust helpt vluchtelingen uit Noord Irak (o.a. Yazidi’s) bij hun asielaanvraag bij de ambassades van onder andere Australië, Canada en de VS. Op formulieren moeten alle gegevens correct worden ingevuld. Ook krijgen ze een interview waarin ze hun verhaal kunnen vertellen.
Vluchtelingen uit Irak hebben vaak vreselijke dingen meegemaakt. Mannen zijn gedood door ISIS en vrouwen verkracht. Ondanks de vreselijke verhalen vertellen vluchtelingen ook hoe ze op hun reis (soms door dromen) Jezus hebben ontmoet. Ondanks alle ellende ervaren velen de liefde van Jezus die herstel kan brengen in hun leven.

Met het busje van de kerk reden we daarna naar de citadel, de ommuurde historische stad Amman. Dit lijkt op het Forum Romanum in Rome. Micayla had lekkere broodjes gehaald en fruit gekocht voor de lunch. Dit aten we in de Citadel heerlijk in de schaduw van een paar bomen. Het was lekker heet vandaag 36 graden, en heerlijk om weer eens buiten de deur te zijn.

Geestelijke eenheid
Om 18.00 uur waren we terug voor de Arabische dienst in de Grace Church. Het was bijzonder om deze dienst mee te maken, het enthousiaste zingen, de preek, de gebeden en het avondmaal dat we mee vierden. Ondanks de taalverschillen merken we de geestelijke eenheid.

Direct na de dienst gingen we met Tony weer de stad in om ergens in te eten. We hadden een gezellige avond in de stad. We rijden steeds in busjes van de Grace Church. Het is wel een bijzondere ervaring om deel te nemen aan het chaotische verkeer. Eigenlijk zijn er niet of nauwelijks regels. Gelukkig zijn onze Arabische chauffeurs eraan gewend.

Komende week wordt het hard werken voor het team. Op maandag starten we met het kinderprogramma en gaan we verder met het jeugdprogramma.

Verslag uit: Jordanië, Amman

Jordanie Amman quality time met vluchtlingen.

Beste lezer,

De aankomende periode zullen 8 vrijwilligers zich inzetten onder de vele vluchtelingen in Amman. Wij zullen 10 dagen opgenomen worden in de lokale gemeenschap en in samenwerking met de Grace Church activiteiten organiseren voor kinderen, tieners en volwassenen.

Het programma
Overdag vermaken we kinderen en tieners met activiteiten, zoals sport, spel en creatieve workshops waar alle voorbereiden inmiddels rond voor zijn. In de avond ontmoeten wij volwassenen middels het kerkcafé. Hier komen vluchtelingen samen om elkaar en anderen te ontmoeten. Voor ons geweldige kans om contact te maken en hierdoor iets voor hen te kunnen betekenen! Ook zullen we helpen bij distributies; waarbij er kleding en voedsel uitgedeeld wordt.

Doel
Wij willen graag een verschil maken in het leven van de vluchtelingen in Amman. Dit kan al door zoiets kleins als onze aanwezigheid, onze tijd, aandacht en liefde. Wij willen positief en met belangstelling met de vluchtelingen om gaan. Op deze manier geven wij hen menselijke waardigheid en nieuwe hoop!

Wij zullen proberen dagelijks een verslag te maken om u zoveel als mogelijk te betrekken in ons project.

Veel leesplezier.