Petra, Wadi Rum, Dode Zee en weer naar huis - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Jordanie2017 - WaarBenJij.nu Petra, Wadi Rum, Dode Zee en weer naar huis - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Jordanie2017 - WaarBenJij.nu

Door: Jurjen Procee

15 Augustus 2017 | Jordanië, Petra

Na de intensieve periode in Grace Church, Amman kregen we als toegift nog een driedaagse rondreis door Jordanie. In de vroege ochtend (6 uur!) van 12 augustus worden we met de taxi naar Petra gebracht naar ons Bed and Breakfast Petra Fig Tree Villa. Deze wordt gerund door een gepassioneerde Nederlandse Jolanda. Deze B&B voelt echt als verwend worden. Heerlijke kamers, schoon huis. We stallen er onze bagage, drinken thee en lopen vanuit de B&B naar de ingang van Petra waar we de hele dag bij een temperatuur van ver boven de 30 graden wandelen, klimmen en genieten van de kleuren van rotsen en de uitgehouwen bouwwerken van de Nabateeërs. En als beloning voor deze stevige hike, worden we 's avonds door Jolanda onthaald op een heerlijk diner.
De volgende dag staan om 7.30 uur de taxi's alweer klaar om ons naar de Wadi Rum woestijn te brengen. Ook nu ontmoeten we weer een Nederlandse, Bianca Abma van Wadi Rum Nomads. Zij is een inspirerende Nederlandse gids waarmee we zo'n 24 uur zullen optrekken. We mogen mee in de achterbak van een meer dan 25 jaar oude Toyota truck en doen gedurende de dag zo'n 10 speciale plekken aan in deze woestijn. We worden overweldigd door de immense rotspartijen, die door een combinatie van water en zand prachtige reliëftekeningen hebben gekregen. Wanneer de temperatuur op zijn hoogste is lunchen we in de schaduw van de rotsen terwijl Bianca vertelt over het leven in het dorp Rum village waarin inmiddels veel bedoeïen zijn gaan wonen. Om vier uur trekken is de grootste hitte van de dag voorbij en trekken we verder. We beklimmen rotspartijen met prachtige uitzichten en zijn nog net op tijd op te genieten van een bijzondere zonsondergang. Aan het einde van de komen we aan op een beschutte plaats onder een overhangende rots, daar zullen we dineren en ook slapen. De bedoeïnenmannen van Wadi Rum Nomads hebben een heerlijk diner klaargemaakt. Wanneer het donker invalt vertrekken we met Bianca naar een rotsplateau waar we al liggend naar de prachtige en heldere sterrenhemel kijken. We boffen want deze nacht zijn er veel vallende sterren waar te nemen. We keren terug naar de beschutte plek om onder de sterrenhemel te slapen. Wat een prachtige ervaring is deze woestijn. Het doet je de grootheid van God beseffen en tegelijkertijd ervaar je de stilte en vrede van God.
Na het ontbijt stappen we weer in de 4 wheeldrive en rijden terug naar het beginpunt van Wadi Rum. We nemen afscheid van Bianca, Fawaz Mohammad en de andere mannen van Wadi Rum Nomads. De taxi's brengen ons naar de Dode Zee (4 uur rijden). We drijven heerlijk in het zoute water, dat je overigens niet in je ogen moet krijgen want dat bijt verschrikkelijk. We douchen het zoute water en het woestijnzand van ons af en keren in de middag terug naar Amman. Tony en Micayla hebben nog een heerlijk diner klaargemaakt. We bidden vervolgens voor iedereen persoonlijk. Wat was dit een geweldige reis, we hebben mogen geven, uitdelen en hebben ook zoveel zegen ontvangen. We bidden dat iedereen deze kan meenemen naar huis en Gods leiding voor de toekomst zal ontvangen. Om 23.30 uur brengen Tony en Micayla ons naar de luchthaven, we nemen afscheid van hen en dan begint de terugreis. Eerst vliegen we naar Istanboel en stappen vervolgens over op het vliegtuig naar Amsterdam en komen na deze gebroken nacht moe maar voldaan aan in Nederland. We huggen elkaar en dan sluiten familieleden en vrienden ons in de armen. Wat een geweldige reis was het, wat een geweldig en onvergetelijke avontuur. We hopen dat we de positieve sfeer nog lang kunnen vasthouden en zien uit naar het delen van de verhalen met onze familie en vrienden in Nederland!

Verslag uit: Jordanië, Petra

Jordanie Amman quality time met vluchtlingen.

Beste lezer,

De aankomende periode zullen 8 vrijwilligers zich inzetten onder de vele vluchtelingen in Amman. Wij zullen 10 dagen opgenomen worden in de lokale gemeenschap en in samenwerking met de Grace Church activiteiten organiseren voor kinderen, tieners en volwassenen.

Het programma
Overdag vermaken we kinderen en tieners met activiteiten, zoals sport, spel en creatieve workshops waar alle voorbereiden inmiddels rond voor zijn. In de avond ontmoeten wij volwassenen middels het kerkcafé. Hier komen vluchtelingen samen om elkaar en anderen te ontmoeten. Voor ons geweldige kans om contact te maken en hierdoor iets voor hen te kunnen betekenen! Ook zullen we helpen bij distributies; waarbij er kleding en voedsel uitgedeeld wordt.

Doel
Wij willen graag een verschil maken in het leven van de vluchtelingen in Amman. Dit kan al door zoiets kleins als onze aanwezigheid, onze tijd, aandacht en liefde. Wij willen positief en met belangstelling met de vluchtelingen om gaan. Op deze manier geven wij hen menselijke waardigheid en nieuwe hoop!

Wij zullen proberen dagelijks een verslag te maken om u zoveel als mogelijk te betrekken in ons project.

Veel leesplezier.